Trochę o aktywnościach

Skończyłam Moją Pierwszą Aplikację z wspominanego ostatnio tutoriala  na stronie developers.android.com.  Aplikacja jest prosta: po jej uruchomieniu pojawia się okienko z polem tekstowym, w które można wpisać wiadomość, oraz przyciskiem wyślij, po którego wciśnięciu wiadomość pojawi się na ekranie.

Pierwszy mały sukces, o którym opowiadałam Mojej Przyjaciółce Programistce C#. Nie kończyłam Informatyki, nie czuję się pewnie opowiadając o technikaliach. Przynajmniej na razie… Niemniej jednak chcę brzmieć profesjalnie, więc niby niedbale opowiadam o zakończonych szęśliwie zmaganiach: „Miałam aplikację z jedną aktywnością i musiałam dodać drugą”. Z niejednego pieca chleb jadłam,  nie jedną aktywność w życiu programowałam. „Bardzo w tym Androidzie trzeba być aktywnym” – zażartowała Moja Przyjaciółka Programistka C# – „to co to w zasadzie są te aktywności?”

Android apps are built as a combination of distinct components that can be invoked individually.

http://developer.android.com/guide/index.html

Aplikację z tutoriala „budowałam” tylko z jednego rodzaju komponentów – własnie aktywności.

An Activity is an application component that provides a screen with which users can interact in order to do something, such as dial the phone, take a photo, send an email, or view a map.

http://developer.android.com/guide/components/activities.html

An activity is a unit of interactive user interface in an Android application, usually corresponding to a group of user interface objects occupying the entire screen.

Programming Android, Second Edition by Z. Medniekes, L.Dornin, G. B. Meike & M.Nakamura copyright 2012 O’Reilly media, Inc.,978-1-449-316664-8

Ja na razie o aktywnyściach myślę po prostu jak o takich  interaktywnych okienkach, które są kolejno wywoływane podczas działania aplikacji. Co jest istotne to to, że te aktywności są ze sobą rozłączne i są od siebie niezależne. Różne aplikacje mogą uruchamiać te same aktywności. A camera app can start the activity in the email app that composes new mail, in order for the user to share a picture (http://developer.android.com/guide/components/fundamentals.html).

Zgodnie z tym, co mówiłam Mojej Przyjaciółce Programistce C#, aplikacja z tutoriala składa się z dwóch aktywności. Pierwsza, którą posłusznie nazwałam Moja Aktywnosc, odpowiada za pojawienie się okienka z polem tekstowym  i przyciskiem wyślij. Druga aktywność Pokaż Wiadomość jest wywoływana po wciśnięciu przycisku wyślij (i odpowiada za pokazanie się tekstu wiadomości, but you got it;))

Aktywności są zaimplementowane jako podklasy klasy Activity  (AppCompatActivity jest podklasą klasy Activity):

public class MojaAktywnosc extends AppCompatActivity 
    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_moja_aktywnosc);

Metoda onCreate(Bundle) inicjuje aktywność, powodując m.in. utworzenie hierarchii widoków opisanych w pliku activity_moja_aktywnosc.xml. Ale o tym, o cyklu życia aktywności oraz o tym, jak dana aktywność wywołuje kolejną, w kolejnych postach.

Skomentuj

